sunnuntai 23. helmikuuta 2014

14. MUUTTO -tämän tytön ensimmäinen "suunnittelematon"

Perjantaina havahduin tosiaan, että huomenna on meidän muutto enkä ole oikein miettinyt tai suunnitellut kuinka ja missä välissä hoidan pakkaamisen. Olen muuttanut elämässäni lukuisia kertoja. Laskin huvikseni, niin nyt lähtee 14. muutto käyntiin!!! Huhhuh!! Siis kolmetoista muuttoa takana. Hmm... olenko mä jotenkin ollut kova muuttamaan vai onko muidenkin mun ikäisten saldo vastaavaa luokkaa?!!

Usemmassa muutossa on siirrelty huonekaluja. Espanjaan muuton yhteydessä myin kaiken ja omaisuuteni siinä muutossa mahtui pinkkiin samsoniten matkalaukkuun. Mut voi elämä sitä tavaroiden järjestelyä  ja läpikäyntiä! Mitä säilyttää, mitä heittää pois, mikä on siinä kunnossa, että kehtaa myydä... Huh! Ja silti sain sen menemään tosi ihanasti ja helposti, kun sain kaiken irtaimiston myytyä yhteen osoitteeseen ja ne mitä halusin säilyttää, on vanhempien luona. Elän ehkä edelleen illuusiossa, että meillä ei vielä ole paljoa tavaraa. Mutta, kas kummaa kun sitä tavaraa ja kaikkea erikoista vaan kertyy. Espanjassa vuokrataan yleensä asunnot kalustettuina, joten täällä muutetaan vain henkilökohtaisia tavaroita. Kun täällä vaihdettiin ekan kerran asuntoa, tehtiin muutto taksilla :D se oli kiva fiilis. Yksi taksikyyti, joka maksoi viisi euroa ja se oli siinä. Nyt tilanne alkaakin olla jo toinen.

Olen aika jokseenkin järjestelmällinen ja tarkka, joissain asioissa. Olen huomannut, että ihmisissä on muutamanlaisia muuttajia: suunnitelmallisia, jotka kirjoittaa laatikoiden ja pussien kylkiin et mitä niissä on ja mihin huoneisiin ne menee. Kaikki on hallinnassa ja mietittynä. Sit on niitä, jotka laittaa joihinkin laatikoihin isolla, et särkyvää ja muut onkin sit sopivassa sekamelskassa keskenään. Ja sit on se porukka, jotka muutopäivänä tuumaa, et "Jahas, tänään pitäis muuttaa" ja alkaa vaan lappomaan tavaroita ja vaatteita jätesäkkeihin siinä vaiheessa, kun kaverit on tulleet kaveriksi kantamaan.

Useimpina kertoina olen muuttanut niin, että olen pakannut hyvissä ajoin rauhassa, ajatuksella ja ajan kanssa tavarat. Pakannut huolella niin, ettei esim. astiat mene rikki. Pessyt etukäteen verhoja, että ne voi sitten uudessa kodissa laittaa heti ikkunoihin ym. Huolehtinut, että muuttolaatikoita, teippiä, tussia ym. on riittävästi. Mitä kaikkea nyt muuttoon kuuluukaan. Käynyt läpi epämääräiset paperipinot ja heittänyt kaiken vähänkään "ei-tarpeellisen" roskiin. Olen tullut muuttohuolellisuudessa näiden 13 aikaisemman muuton aikana pisteeseen, jossa huolehdin tarvikkeista ja kirjoitan tyyliin siihen yhteen tärkeään laatikkoon, et SÄRKYVÄÄ ja heitän jotain tosi selkeää pois, en jaksa enää huolella käydä läpi. Sitä hommaa varten on se yksi päivä vuodesta, kun iskee arkistointivimma (ihme kyllä, se oikeasti tulee noin kerran vuodessa :)) No, huomenna lähtee käyntiin 14. muutto ja huomaan, etten ole tehnyt oikein mitään asian eteen. Aki on sopinut isompien tavaroiden kuljetuksesta ym. Mut mä en oo ostanut edes jätesäkkejä!!!  Toisaalta olen itsestäni ylpeä, koska tämä on merkki siitä, että suorittaja-minä on aika hyvin ehkä kukistettu. Toisaalta, voi olla, että saan jossain kohtaa muuttostressin kuitenkin. Nyt olen vielä sitä mieltä, että minulla on hyvin aikaa juurikin vaikka vielä vähän kirjoittaa blogia ja hörppiä kahviani rauhassa. Jos sitten tuossa illan suussa alkaisi jotain asioille tekemään. "Onhan meillä huominen vielä aikaa :D".

Oho! Sit olikin vielä se Suomi-Ruotsi ottelu!!! tätä en ollut muistanut ottaa lainkaan huomioon!!Kääk!!! Ei auta, kun vain koettaa luottaa siihen, että ennätetään.  Asiat tärkeysjärjestykseen ja kannustamaan poikia sekä nauttimaan pelitunnelmasta :D

Klo 17.00 Pelin jälkeen tulen käymään kotona. Mietin, että "Josko sitä aloittaisi pakkaamisen" mutta olen vähän allapäin ottelun tuloksesta. Nyt ei huvita. "Tehdään sit huomanna kunnolla ja rytinällä", "Nyt tekee mieli olla kavereiden kanssa".

Perjantai-iltana emme tehneet muuton eteen siis vielä yhtään mitään! Olimme sopineet, että avainten luovutus uuteen asuntoon on la klo 17.00 Apua! "Tästä muutosta taisi tullakin jätesäkkimuutto". Lauantaina aamusta ystävämme Olli tuli avuksi aamupalatarpeiden kera. Syötiin kunnolla ja sit vaan hommiin. Siis olen hieman iloisen järkyttynyt siitä, kuinka nopeasti kaikki kävi. Siis kaikki omat kamat vaan kasaan ja eikun autoon. Ja hieman iloisesti järkyttynyt olen myös siitä, kuinka loogisesti pakkasimme suunnitelmallisuudesta huolimatta. Ehkä siihen ei oikeasti tarvitse ryhtyä viikkoa aikaisemmin!Espanjassa yleensä, tai ainakin kaikissa asunnoissa, joissa me ollaan asuttu, siivooja käy siivoamassa asunnon. Vaikka olisit itse siivonnut kuinka, niin silti siivooja siivoaa... joten, ajattelin, etten tee muiden töitä ja annan siivoojan siivota vanhan asunnon. Enimmät koirankarvat imuroin, en muuta. Tussia en tarvinnut missään kohtaa, koska meillä oli vain yksi pahvilaatikko, jossa oli meidän astiat. Kaikki tiesi, että siinä on särkyvää, joten en kirjoittanu mihinkään mitään. Ja hienosti meni :)

Minulla oli ajatuksena ottaa kuva kaikista meidän tavaroista, kun ne on kasassa. En ennättänyt! Markku tuli myös muuttoavuksi, niin ei ennättänyt tämä tyttö paljoa kuvailemaan, kun tavarat olikin jo autoissa. Mutta kyllähän tuota tavaraa oli kertynyt. Kun muutettiin Espanjaan, oli meillä vaan yksi iso matkalaukku ja yksi lentolaukku. Siinä oli meidän omaisuus. Puolentoista vuoden kuuluttua, mulla on täällä jo niin paljon kirjoja, et pinkki samsonite täyttyi ruhtinaallisesti jo niistä!! Mistä sitä tavaraa oikein edes tulee? Ja mistä kaikki ne piuhat tulee? Niitä oli yksi vetolaatikollinen :o Mysteeri! 

Tulen siihen tulokseen, että muuttajatyyppinä oleminen jossain siellä suunnitelmallisen ja suunnittelemattoman välillä on mun mielestä ehkä se optimi! Ennen oon aina kokenu, et muutto on kauhean rankkaa ja se kestää ikuisuuden! No kai se on silt tuntunut, kun olen sen projektin jo aloittanut NIIN hemmetin aikaisin. Nyt mietittynä, ehkä turhankin aikaisin. Toki, pitää muistaa, et meidän muutettavat tavarat on oikeasti aikalailla kolmessa henkilöautolastillisessa... vähän eri asia, jos asuu kahden lapsen kanssa omakotitalossa :D

Aamukahvit parvekkeella.
Sielu lepää: meri näkyy, linnut laulaa ja jostain lähistöltä kuuluu, kuinka vesi solisee. Ihanaa :)



Nyt on asetuttu uuteen ihanaan kotiin ja ensimmäinen yö takana. Nukutti makiasti :D Iltapäivällä onkin sitten lähtö Roomaan eli eikun pakkaamaan, taas!

Leppoisaa sunnuntaita!

2 kommenttia:

  1. Piuhat pitas todella kieltää lailla, koska ne sikiää, kun niitä ei vahdi! :D Mulle tulee nytten 16. muutto 12 vuoden sisällä :P Meilläkin muuten siivousfirma käy siivoomassa, kun kämppä on kalustettu ja lisäksi tulee pakollinen carpet cleaning. Siivouksessa on vaan se pahuus, että mitä vähemmän ite jaksat siivota, sitä enemmän firma siivoaa ja myos meitä sitten suuremmalla laskulla muistaa. Pah. Carpet cleaningin hinta vähennetään myos suoraan takuuvuokrasta. Pah x 2!
    - Kirsi

    VastaaPoista
  2. Voi mikä maisema! Ihanaa!

    Tampereella on kaikki hyvin mutta merta olen kaivannut. Joskin Helsingin meri on kieltämättä vähän erilainen kuin Espanjan :)

    -Ritva

    VastaaPoista

Kaunis kiitos kommentistasi!